iOS 13 screenshot mogelijk hét bewijs voor Apple AR headset

Dat Apple bezig is met het bouwen van een eigen Augmented Reality (AR) headset weten we inmiddels al eventjes. De producent nam de afgelopen paar jaar mensen aan, deed verschillende pogingen om de headset te patenteren en besprak het idee regelmatig. CEO Tim Cook noemde AR zelfs een net zo grote ontwikkeling als de smartphone. Hij zette daarom in 2017 naar verluidt 1000 engineers op de technologie.

Maar waar er heel veel gesproken werd over het onderwerp, leek tastbaar bewijs te ontbreken. Bloomberg, CNET en Ming-Chi Kuo (betrouwbare Apple-analist) lieten eerder al weten dat de productie van de headset in 2019 zou starten, en het product in 2020 verscheept zou worden. Uitspraken die door nieuwe bewijsstukken steeds meer werkelijkheid worden. De AR Headset lijkt, binnen de muren van Apple, getest te worden.

Apple bezig met intern apparaat genaamd Garta

Wie de geruchten omtrent de Apple AR Headset al enige tijd volgt, weet dat er verschillende codenamen voor het project naar buiten zijn gebracht. Naast Luck, Franc en HoloKit kwamen we ook de namen Garta en StarBoard tegen in de internal builds van iOS 13. Althans, dat is wat 9to5Mac en MacRumors ons eerder al vertelde. Maar inmiddels hebben Steve Troughton-Smith (iOS ontwikkelaar en betrouwbare leaker) en Guilherme Rambo (9to5Mac) de codenamen ook gevonden in de semi-publieke, ontwikkelaars versies en masters van iOS 13.

Dat is te zien in onderstaande screenshots die door Steve op Twitter zijn gedeeld:

De screenshot lijkt het vrijwel direct duidelijk te maken. Apple is bezig met het testen van een intern apparaat genaamd Garta. Dat het om de headset gaat lijkt vervolgens duidelijk te worden door het feit dat er twee features zijn om de stereo AR apps te gebruiken. Zo is het mogelijk om het in “worn” mode en de “held” mode te activeren. Het lijkt hierbij te gaan om een bewegingscontroller, waarmee de AR-applicaties te besturen zijn. Deze controller bestaat o.a. uit een trackpad, een tracker, een soort home-button en bewegingsbesturing.

Verder heeft Troughton-Smith het ook over een stuk code in iOS 13. Daarin wordt verwezen naar een game controller die ook gebruikt zou kunnen worden voor deze applicaties.

Apple AR headset: wat is nu eigenlijk het plan?

De grote vraag is alleen wat we nu precies kunnen verwachten van de AR headset. En wat het plan van Apple nu precies is. Of het gaat om de opvouwbare Apple Glasses die eerder besproken werden of de 8K AR/VR headset die naar buiten gebracht werd door CNET: we weten niet wat we precies kunnen verwachten. Eerder liet Ming-Chi Kuo, een van de meest betrouwbare Apple-analisten, al weten dat de eerste versie van de AR headset net zo goed een iPhone accessoire zou kunnen zijn. Dat klinkt best wel logisch. Dat zou in lijn liggen met de “worn” en “held” modus die in bovenstaande screenshots gevonden zijn.

Het meest tastbare stukje bewijs ligt hiermee voor onze neus. Desondanks blijven we toch nog met heel veel vragen blijven zitten.