hoeveel opslag heb jij nodig op je Android-smartphone?

Opslag voor smartphones wordt steeds minder duur. Een smartphone met minimaal 16 GB heb je algauw te pakken. Daar staat tegenover dat apps steeds groter worden, we steeds meer multimedia gebruiken en zaken als A/B partities de nodige ruimte innemen. Hoeveel opslag heb jij op je smartphone nodig? Tijd voor een analyse.

Opslag in Android smartphones

Geheugen wordt steeds minder duur om te maken. Daarom krijg je standaard algauw 16 gigabyte (GB) in je telefoon, en bij duurdere modellen minimaal 64 GB. Een smartphone met 128 of 256 GB leek enkele jaren nog onmogelijk, maar nu kunnen we zelfs tot 512 GB. Tegelijkertijd worden apps steeds groter en gebruiken we steeds meer media. Tel daar een ontwikkeling als A/B partities bij op waarmee sneller je smartphone bijgewerkt kan worden, en het is tijd voor een analyse. In dit artikel kijken we naar hoeveel GB jij op je smartphone nodig hebt.

Je hebt standaard al meteen een stuk minder

Voordat je nog maar één app op je nieuwe telefoon hebt geïnstalleerd heb je al meteen een stuk minder geheugen vrij dan op het doosje staat. Dit komt door een aantal factoren. Stel je koopt een telefoon met 64 GB geheugen. Hier moet de ruimte die Android inneemt nog van worden afgetrokken, wat meestal rond de 5 / 6 GB ligt, afhankelijk van hoeveel features de fabrikant nog bovenop Android heeft gebouwd. Daarnaast gaan er nog wat zaken vanaf, die hieronder op een rijtje staan.

Android neemt meer ruimte in

Een recente ontwikkeling zorgt ervoor dat je nog wat minder ruimte voor jezelf hebt. Het gaat om A/B partities, waardoor een systeemupdate op de achtergrond kan worden geïnstalleerd. Zo hoef je enkel je smartphone opnieuw op te starten om de update in werking te stellen, zonder te hoeven wachten op het bericht ‘Android wordt geoptimaliseerd.’ De onderliggende techniek is dat er eigenlijk twee keer Android op je telefoon wordt geïnstalleerd.

Hierbij wordt het geheugen in twee gedeeltes (A en B) opgesplitst waarop Android is geïnstalleerd. Dit heten ook wel partities. Daarnaast is er natuurlijk nog een partitie met je apps, muziek, video's, et cetera.

Naadloos updaten werkt als volgt: tijdens het updaten van Android wordt de update op partitie B geïnstalleerd, en kan je doorwerken op partitie A. Waar Android bij een Pixel voorheen dus zo rond de 2 / 3 GB innam, daar is dat nu naar de 5 / 6 GB gegaan. Voor een fabrikant als Samsung of Huawei zullen A/B partities nog veel meer ruimte innemen, zoals je bij de sectie 'hoeveel GB heb ik effectief te gebruiken?' zult zien.

Minder dan beloofd

Daarnaast is er een verschil tussen hoe de fabrikant tot 64 GB komt en hoe Android dit interpreteert. Dit is dezelfde reden waarom als je een externe harde schijf koopt er minder opslag beschikbaar is dan de harde schijf eigenlijk heeft. Een computer / smartphone redeneert in bits, waarbij 1 GB eigenlijk 1.024 MB is. 1 TB komt neer op 1.024 GB. Omdat consumenten niet in deze getallen denken hebben fabrikanten besloten om opslagcapaciteit simpelweg af te ronden. 1 GB is dus 1.000 MB en 1 TB is 1.000 GB. Voor elke GB die een fabrikant doorgeeft zal er zo rond de 70 MB al ‘verdwenen’ zijn. Als je een telefoon met 64 GB koopt zal er dus al 4,5 GB weg zijn door dit verschil. Bij een telefoon met 128GB heb je nog 128 - 9 = 119 GB over.

Apps worden groter door ART

In Android 5.0 is de overstap gemaakt naar ART Runtime in Android. Hierbij wordt de gehele code die nodig is om de app te draaien in een tijdelijke vorm gestopt waardoor deze sneller kan worden gebruikt door Android zelf. Hierdoor zijn apps groter geworden, zo tussen de 10 en 20% per app. Dit is de reden dat apps op oudere telefoons veelal minder ruimte innemen dan apps op nieuwere telefoons. Stel je hebt een app die voorheen 50 MB was, dan zal deze onder ART zo 60 MB kunnen zijn. Doe dit voor 100 apps, en je bent algauw 1 GB meer ruimte kwijt.

Hoeveel GB heb ik effectief te gebruiken?

Om deze vraag te beantwoorden heb ik de gegevens van een aantal smartphones verzameld, tussen de 8 GB en 128 GB opslag in. Het verschilt per smartphone hoeveel functies de fabrikant heeft toegevoegd en hoeveel geheugen dit inneemt: de Pixel heeft geen overbodige zaken, een Motorola, Nokia en OnePlus slechts miniem en een Huawei / Samsung een stuk meer. Het resultaat kan je hieronder zien.

Ruimtevreter 1: apps / games

Een app die je downloadt uit de Play Store is enkel nog het installatiebestand. Deze is zo efficiënt mogelijk ingepakt. Tijdens het installeren wordt het bestand uitgepakt en geïnstalleerd. Hierdoor is de app al meteen een stuk groter dan het bestand dat je hebt gedownload. Soms heeft een app nog extra bestanden nodig die achteraf worden opgehaald, waardoor de bestandsgrootte alleen maar toeneemt. Dit is ook de reden dat je soms ziet dat je nog genoeg geheugen vrij hebt om een app te kunnen downloaden, maar niet om te installeren. Dan krijg je een error dat je te weinig geheugen hebt om een app te kunnen installeren.

Apps groeien door de tijd heen

Een grote game als Asphalt 9 of Real Racing 3 is in zijn geheel ook algauw 2 tot 3 GB. Een gemiddelde app is zo’n 30 MB. De truc zit hem echter in dat deze app bestanden opslaat zodra je de app meer gaat gebruiken. Dit heet caching: bestanden die nodig zijn om je voorkeuren te bewaren of worden gebruikt om alles sneller op zijn plaats te zetten. Hoe langer je een app gebruikt, hoe groter de cache hiervan kan worden. De cache legen is mogelijk zonder dat er data verloren gaat van de app zelf. Tel hierbij een stukje gebruikersdata bij op die je niet kan wissen zonder dat je app opnieuw moet instellen, en de app is algauw een stuk groter dan het origineel uit de Google Play Store.

Een voorbeeld in de vorm van Google Foto’s. Elke keer als je een foto of video opent, wordt deze op de achtergrond gecached. Zo hoeft het volledige item niet opnieuw te worden gedownload als je deze opnieuw opent. Dit scheelt enerzijds tijd en anderzijds energie: je wifi hoeft niet zoveel data op te halen als dat het item voor het eerst wordt geopend. In de Google Play Store is de Google Foto’s-app nog zo rond de 30 MB. Na installatie wordt dit al 90 MB, zonder dat je de app nog hebt gebruikt. Door het gebruik van de app is mijn gebruikersdata in 2 maanden gegroeid tot 609 MB en de cache tot 608 MB. In totaal neemt de Google Foto’s-app nu 1.3 GB in. Dat is al een groot verschil met het begin. Dit principe geldt (in meer of mindere mate) voor alle apps: WhatsApp of Snapchat staat ook bekend om zijn vele media die op de achtergrond wordt opgeslagen / gecached, waardoor de apps - als je niet oplet - algauw enkele GB’s zijn.

Ruimtevreter 2: audio en video

Zelf foto's en video's maken

Als je foto's maakt hangt de bestandsgrootte onder ander af van de resolutie en of je HDR aan of uit hebt staan. Gemiddeld gezien is een gehele foto zo'n 3 of 4 MB. Stel je maakt op een vakantie 500 foto’s dan is 2 GB aan foto’s geen uitzondering. Een filmpje van 20 seconden is daarentegen een stuk groter: hierbij is deze algauw zo rond de 50 MB. Een filmpje van een minuut is rond de 150 / 200 MB.

Moderne smartphones kunnen in een efficiënt formaat video opslaan waardoor er minder ruimte nodig. Oudere smartphones hebben algauw zo rond de 300 MB nodig voor 1 minuut aan filmen. Stel je maakt 10 filmpjes van 1 minuut, dan ben je hier algauw 3 GB aan kwijt. Tel deze 3 GB bij de 5 GB van de foto’s op, en alleen al in deze vakantie heb je 8 GB vrije ruimte nodig voor je media. Een slow-motion filmpje neemt relatief gezien nog veel meer ruimte in: als je hier 10 seconden filmt in 720p met 480 fps is deze zo rond de 230 MB. Als je veel foto's en video's op vakantie maakt is een smartphone met minimaal 10 GB daarom aan te raden. 

Films / series / muziek downloaden

Wil je nog wat films kunnen kijken op je apparaat, dan kan je deze van tevoren downloaden. Een film die van het internet downloadt zijn veelal groter dan bijvoorbeeld een download van Netflix: deze laatste is immers specifiek gemaakt voor telefoons en deze applicatie weet dat ruimte op smartphones een schaars goed is. Een film van het internet gedownload van ongeveer 1,5 tot 2 uur in een goede HD-kwaliteit zal zo rond de 4 / 5 GB innemen.

Download je via Netflix een aflevering van 45 minuten in normale kwaliteit dan ben hier zo’n 200 / 300 MB aan kwijt, terwijl een aflevering van een uur in hoge kwaliteit ongeveer 1 GB inneemt. Bij Amazon Prime is het ongeveer hetzelfde verhaal: een aflevering van een uur van de Grand Tour is op hoogste kwaliteit 1,8 GB, terwijl goed / normaal 300 MB kost.

Muziek luisteren neemt ook de nodige ruimte in. Als je zelf een MP3'tje van 3 minuten download en op je telefoon zet is deze in gewone kwaliteit zo rond de 5 / 6 MB en in betere kwaliteit 8 tot 10 MB. Stel je hebt 400 liedjes, dan kom je in in totaal met normale kwaliteit zo rond de 2 GB uit en in hoge kwaliteit rond de 3,2 GB.

Als je gebruik maakt van Spotify kan je liedjes met een premium abonnement offline opslaan. In hoge kwaliteit zorgen dezelfde 400 liedjes voor 4 GB aan opslag en op normale kwaliteit voor ongeveer 1,5 GB. 

Optelsom: wat betekent dit voor mij?

We schetsen een aantal gebruikersscenario’s op basis van bovenstaande gegevens. We hebben de lichte gebruiker, de gemiddelde gebruiker en de zware gebruiker. We hanteren de volgende definities. Een app is gemiddeld in totaal 150 MB, inclusief installatie en gegevens. Dit getal heb ik gebaseerd op mijn 133 apps die ik geïnstalleerd heb staan op de Pixel 3 XL, die in totaal 21,6 GB in beslag nemen. Hierbij zit dus ook al de nodige caching en gebruikersdata verwerkt. Ik heb mijn telefoon niet opgeschoond zodat hier een zo accuraat mogelijk getal uitkomt.

We nemen een aantal getallen als voorbeeld maar het staat je vrij om je eigen gebruik uit te rekenen. Met het totaal aantal apps worden ook de systeemapps meegerekend, deze nemen namelijk ook ruimte in.

> Lichte gebruiker: 30 apps, 0 films, 100 foto's, 20 video's van 20 seconden, 50 liedjes op normale kwaliteit.
> Gemiddelde gebruiker: 70 apps, 1 zware game van 2 GB, 2 films van 3 GB, 200 foto's, 30 video's van 20 seconden, 100 liedjes op hoge kwaliteit offline.
> Zware gebruiker: 130 apps, 2 zware games van 2 GB, 15 films / afleveringen van 1 GB, 300 foto's, 40 video's van 20 seconden, 400 liedjes op hoge kwaliteit via Spotify à 4 GB.

Als we alles uitrekenen komen we op de volgende (afgeronde) getallen uit. 

Lichte gebruiker: 6 GB. 
Gemiddelde gebruiker: 21,5 GB.
Zware gebruiker: 45 GB.

Als lichte gebruiker heb je met bovenstaande voorbeelden met een smartphone van 16 GB eigenlijk voldoende. Je hebt dan nog ongeveer 3 tot 4 GB over en als je niet van plan bent je gebruik drastisch te veranderen is dat prima. Een smartphone van 8 GB is echt niet aan te raden anno 2019.

Als gemiddelde gebruiker is een smartphone van 32 GB krap aan. Als je een recente smartphone koopt met A/B partities zie je dat je effectief nog maar tussen de 17 / 20 GB over hebt. Dat is niet heel veel en eigenlijk te weinig voor onze geschetste gemiddelde gebruiker. Als je van plan bent lang met een telefoon te doen kan 32 GB aan de krappe kant worden met moderne smartphones. 

Ten slotte de zware gebruiker. Hiervoor is 64 GB eigenlijk prima te doen. Je hebt hier effectief gezien ongeveer 50 GB te besteden en met het geschetste gebruik heb je nog een paar GB over. Als je veel offline zet kan het geheugen wel krap worden maar zaken in de cloud zetten kan dit oplossen. Ben je sowieso iemand die heel veel offline nodig heeft dan is 128 GB of zelfs 256 GB eigenlijk de beter optie. Hierbij heb je effectief minimaal rond de 110 GB vrij en dat zal voor heel veel mensen meer dan genoeg zijn. Gelukkig betaal je hiervoor in 2019 niet meer de hoofdprijs!