Voucher voor pakketreis (bijna) verlopen? Dit moet je weten

Vouchers voor pakketreizen zijn een jaar na uitgifte niet meer geldig, en omdat de coronacrisis in Nederland nu ongeveer een jaar duurt, zullen de eerste vouchers binnenkort verlopen. Er moet dan een nieuwe reis geboekt zijn, of de reisaanbieder moet het geld terugbetalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt erop toe te zien dat de reisaanbieders zich aan de regels houden.

'Mensen die na een jaar geen nieuwe reis hebben geboekt met hun voucher, moeten hun geld terugkrijgen van de reisorganisatie', zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. De toezichthouder zegt in actie te komen als reisorganisaties niet hun uiterste best doen om consumenten terug te betalen, zodat ze niet de dupe worden van de voucherregeling. Volgens de ACM hebben de meeste grote reisaanbieders 'de noodzakelijke voorbereidingen getroffen' om klanten terug te kunnen betalen.

De toezichthouder stelt dat de reisbedrijven consumenten actief moeten informeren over hun recht op terugbetaling, de termijn en de wijze van uitbetaling.

Dekking door garantiefonds
Alle vouchers voor pakketreizen zijn gedekt door een garantiefonds, bijvoorbeeld door SGR. Mocht het de reisaanbieder niet lukken om jou binnen de termijn van een jaar na uitgifte terug te betalen, kun je bij het garantiefonds terecht. Je moet je dan binnen twee maanden na het verstrijken van de termijn melden bij het garantiefonds: als blijkt dat de reisaanbieder je niet terug kan betalen, zal het garantiefonds je kosten vergoeden.

De regels op een rijtje
Hieronder vind je alle regels met betrekking tot de vouchers van pakketreizen en de terugbetaling als deze verlopen zijn.

1. Om welke vouchers gaat het?
De terugbetalingsregels gelden als jouw pakketreis is geannuleerd vanwege de coronacrisis en je een voucher hebt aangenomen (in plaats van je geld terug). Het gaat om reizen met een vertrekdatum vóór 30 april 2021, waarbij de reis uiterlijk op 31 maart 2021 is geannuleerd.

Het gaat dus om vouchers voor pakketreizen. Voor losse accommodaties of losse vluchten gelden andere regels, zo is te lezen op de site van de ACM.

2. Voucher verzilveren of geld terugkrijgen
Nadat je een voucher voor je pakketreis krijgt, heb je een jaar om een nieuwe reis te boeken. Na zes maanden kun je je geld terugvragen en heeft de reisaanbieder vervolgens zes maanden om je terug te betalen. Als je na een jaar geen reis hebt geboekt, moet de reisaanbieder je terugbetalen. De reisaanbieder moet hierin het initiatief nemen.

3. Wanneer moet je zelf in actie komen?
Als je voucher (bijna) verloopt en je nog geen geld terug hebt, moet je even contact opnemen met de reisaanbieder en vragen om terugbetaling. Neem ook binnen twee maanden (!) na het verstrijken van de termijn contact op met het garantiefonds, zo blijft de voucher gedekt. In het geval van faillissement krijg je dan alsnog je geld terug. Op de site van je de reisaanbieder kun je vinden door welk garantiefonds de dekking wordt verzorgd.

Als de reisaanbieder je na het verstrijken van de termijn niet terugbetaalt, is het goed om hiervan een melding te doen bij de ACM.

Overigens is nog wel goed om te weten dat er geen nieuwe vouchers worden uitgegeven vanaf 1 januari 2021. Mocht je nu een reis boeken die door corona wordt geannuleerd, moet de reisaanbieder je binnen veertien dagen terugbetalen.