‘Coronatoeslag restaurants goed te verdedigen’, aldus Koninklijke Horeca Nederland

Je hebt het misschien al gemerkt: sommige cafés en restaurants hebben sinds de landelijke heropening op 1 juni een coronatoeslag ingevoerd. 'Bedrijfseconomisch moet je extra kosten maken door de nieuwe eisen met betrekking tot hygiëne en toegang. Daar staat service tegenover en dan kan een hogere prijs goed te verdedigen zijn', meldt een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland desgevraagd.

Dit houdt in dat je eventueel enkele euro's extra moet betalen per tafel in de vorm van een toeslag of het is verwerkt in de prijs. De branchevereniging vervolgt dat ook dit marktwerking is. 'De keuze is echter volledig aan de ondernemer. Hij/zij kan zelf het beste de afweging maken of dit gewenst is.'

Hoe pakken restaurants het aan?
Sushiketen Sumo is een voorbeeld van hoe veel restaurants het aanpakken: je moet vooraf reserveren, bij binnenkomst wordt er gevraagd naar je gezondheid (de zogeheten triage), er staat desinfectiemiddel bij de ingang en er is binnen in het restaurant afstand tussen de bezette tafels.

Verder heeft het personeel mondkapjes op en handschoenen aan. De tafels, menukaarten en tablets worden na gebruik gedesinfecteerd. Ook mag er maar één persoon tegelijkertijd naar het toilet. Het personeel gaat op jouw verzoek na of dat zo is, als je doorgeeft dat je gebruik wilt maken van de wc.

Voor de hygiënemaatregelen en de extra kosten die hiermee zijn gemoeid, wordt 1,50 euro extra per tafel in rekening gebracht.

Andere restaurants
Uit een rondvraag van Radar blijkt dat sommige andere horecaondernemers ook een coronatoeslag hanteren om de extra kosten (deels) te betalen. 'Ik vraag vijftig cent per tafel. Hiermee kan ik niet alle extra kosten dekken, maar alle beetjes helpen. Op deze manier deel ik de kosten als het ware met de klant', aldus een horeca-exploitant die liever anoniem blijft (naam is wel bekend bij de redactie).

Een andere caféhouder laat weten hier niet voor te kiezen. 'Ik ben blij dat we weer open zijn. Het laatste waar ik aan denk is deze kosten verhalen op onze trouwe klanten.'

Toegestaan
Zoals Radar reeds liet weten worden prijzen bepaald door de werking van vraag en aanbod, en andere factoren die worden beïnvloed door de coronacrisis. De Consumentenbond meldt dan ook dat prijzen in principe vrij zijn. Een prijsverhoging of toeslag invoeren tijdens de coronacrisis is dus toegestaan.

Deel je ervaring
Heb jij al een terrasje gepakt, en wat betaalde je toen voor een drankje? Vul een korte anonieme vragenlijst in van het Radar Testpanel. De uitslag wordt binnenkort bekendgemaakt. We zijn benieuwd naar je ervaring! Deelname is altijd gratis.