Apple bevestigt probleem met iPhone X en MacBook Pro

Afgelopen vrijdag werd bekend dat Apple een gratis reparatieprogramma heeft opgezet voor zowel de iPhone X als de MacBook. Bij beide producten is door Apple een probleem vastgesteld en erkend.

iPhone X

Het euvel aan de iPhone X laat zich het best omschrijven als een display-gerelateerd component dat defect kan raken. Dat uit zich doordat het scherm ineens niet meer reageert op aanrakingen. Daarnaast kan het scherm ook ineens reageren zonder dat het aangeraakt wordt. Beide symptomen hebben hetzelfde defecte component als oorzaak.

Het betreft hier het model dat in 2017 is vervaardigd. Apple verzekert de iPhone gebruikers dat dit euvel alleen de iPhone X betreft. De iPhone Xs, Xs Max en Xʀ maar ook oudere modellen zijn van het probleem gevrijwaard. iPhones, die dit defect vertonen, worden gratis door Apple of een APR gerepareerd binnen het in de link hieronder genoemde reparatieprogramma.

MacBook Pro

Het probleem bij de MacBook Pro betreft het 13 inch model zonder TouchBar. De SSD in dit model kan plotseling niet meer reageren en dat kan dataverlies tot gevolg hebben. Het probleem doet zich alleen voor bij de 128 GB en 256 GB Solid State Drives in MacBook Pro’s die tussen juni 2017 en juni 2018 zijn vervaardigd. Dit probleem is al langer bekend, maar er is nu een gratis reparatieprogramma voor opgestart.

Eerder werd voor dit model ook al eerder een reparatieprogramma opgestart omdat de accu kon opzwellen. Ook kon bij dit model de coating loslaten. Ook dat probleem viel onder de garantie. Het gebeurt bij Apple niet vaak dat voor een product meer dan een reparatieprogramma worden opgestart.

Wil je weten of jouw MacBook Pro voor dit reparatieprogramma in aanmerking komt? Op de Apple site (zie link) kun je het serienummer van je laptop invullen. Dan weet je het direct.