'Consument is gestopt met hamsteren'

De Nederlandse consument lijkt niet meer te hamsteren. Supermarkten hebben in de week na Pasen ongeveer een tiende minder omzet geboekt dan een jaar eerder, becijfert marktonderzoeker Nielsen.

Volgens Nielsen is de omzet nu terug op het niveau van het 'oude normaal'. 'Er is hier niet veel meer aan de hand: de Nederlandse shopper is niet echt meer bezig met het hamsteren van boodschappen, hoewel ze natuurlijk veel meer thuis koken en eten dan vroeger', zegt directeur Johan Vrancken van Nielsen Benelux Connect.

Consument gelooft dat crisis lang gaat duren
Waarschijnlijk komt de stevige omzetdaling vooral doordat Pasen vorig jaar in een andere week viel. Bovendien waren er dit jaar veel supermarkten op paasmaandag dicht wat eveneens voor minder omzet zorgt, zegt de marktonderzoeker.

Maar Nielsen heeft ook de indruk dat de duur van de coronacrisis een rol speelt. 'Uit onze cijfers blijkt dat het merendeel van de Nederlandse consumenten gelooft dat de effecten van de corona-uitbraak veel langer zullen duren dan de korte termijn.'

Onderzoek Radar: 96 procent wil hamstermaatregelen
Supermarkten en drogisterijen moeten, als het aan de consument ligt, maatregelen nemen om hamstergedrag tegen te gaan. Dit blijkt uit een peiling van Radar, waarin maar liefst 96 procent van ruim 1500 pollrespondenten voorstander is. Bekijk de resultaten uit het onderzoek.