Klanten Rabobank geconfronteerd met onverwacht omzetten creditkaart

De Rabobank is begonnen met het versturen van nieuwe creditcards naar klanten. De nieuwe kaart biedt volgens de bank meer gebruiksmogelijkheden, nu en in de toekomst. Maar vooraf een aankondiging over de vervanging van de huidige kaart naar de klanten toe ontbreekt.

Nieuwe kaart toegestuurd
Rabobank geeft aan dat ze de creditcard in een nieuw jasje hebben gestoken. ‘Daardoor kunnen we je meer activatie- en betaalmogelijkheden bieden.’ De nieuwe Rabo GoldCard is standaard een creditcard van Visa geworden. Bij Radar kwamen er vragen binnen en was er verontwaardiging over deze manier van het plotselinge omzetten naar een nieuwe creditcard. Zo ook van Bertil Brendeke (54), hij maakt gebruik van een Mastercard voor het reizen en is zeer ontstemd over de actie. ‘Er wordt zonder te vragen een ander product toegezonden. Normaal gesproken wordt er door de bank gevraagd om overal voor te tekenen en nu wordt zonder overleg of aankondiging een vervanging van mijn creditcard er als het ware doorheen geduwd. Het gaat waarschijnlijk ook om andere voorwaarden vanwege een ander product. De productinformatie met de verschillen zijn diep weggestopt op de website’, vertelt hij.

‘Goedwerkende pas het liefst gehouden’
Brendeke besluit de bank te bellen. 'Ik heb drie medewerkers gesproken en verschillende antwoorden gekregen over hoe en waarom de kaart wordt vervangen. Van betere beveiliging tot meer acceptatiepunten in de wereld met de Visa kaart in vergelijking tot de Mastercard. Na sterk aandringen wil de bank mij omzetten naar een nieuwe Mastercard. Het liefst had ik nog mijn goedwerkende pas gehouden en de keuze zelf gehad of mijn pas aan vervanging toe was.'
Mariëlle Sonnemans (51) overkwam hetzelfde. ‘Zonder vooraankondiging kreeg ik een nieuwe creditcard van de bank. Het blijkt ook dat ik van Mastercard naar Visa ga, terwijl mijn huidige kaart nog gewoon tot 2021 geldig is. Ik vroeg mij af wanneer ik overgestapt moet zijn. Toen ik de Rabobank belde kreeg ik te horen dat ik binnen twee maanden overgestapt moet zijn. Ik wil eigenlijk helemaal geen nieuwe pas.'

Van Visa naar Mastercard
Op de website van de Rabobank staat dat als je een Rabo Goldcard van Visa hebt ontvangen, maar als je liever een Rabo GoldCard van Mastercard wil, deze beschikbaar is. ‘Neem contact op via 088-7226777 indien je wilt wisselen naar Mastercard.’ Als je een Rabocard van Mastercard hebt ontvangen, dan heeft de bank geen Rabocard van Visa voor je beschikbaar en is het nog niet mogelijk om je creditcard om te ruilen.

Niet meer bestaande creditcard
Een nieuwe kaart betekent een nieuw creditcardnummer en een nieuwe pincode. En dat levert problemen op volgens Annemiek Toonen (64): ‘In mijn geval had ik in Amerika al een groot aantal campings voor een reis van twee maanden gereserveerd. Ik moet deze nu annuleren vanwege corona, maar het geld wordt teruggestort op het rekeningnummer van de nu niet meer bestaande creditcard. De creditcard wordt ook gebruikt voor andere garantstelling voor bijvoorbeeld deelauto’s, een abonnement op Netflix en ga zo maar even door. Waar wordt nu de restitutie van mijn campingreserveringen op gestort? Op een rekening die niet meer bestaat?’
Rabobank meldt op de website het volgende hierover: ‘In principe wordt de betaling teruggestort (refund) door de verkopende partij op de creditcard waarmee de betaling is gedaan. Heb je je nieuwe creditcard al geactiveerd? Dan is je oude creditcard niet meer geldig en loopt de terugbetaling in sommige gevallen niet goed. Neem in dit geval rechtstreeks contact op met de partij waar je je betaling hebt gedaan, om er zeker van te zijn dat je je geld terugkrijgt. De aankoopverzekering creditcard biedt hiervoor geen dekking. Bij een reis kan een annuleringsverzekering mogelijk wel dekking bieden, bekijk hiervoor de voorwaarden van je verzekering.’

Annemiek Toonen vertelt: ‘Ik vind het vooral vervelend dat er vooraf niet is gevraagd of ik wil veranderen van Mastercard naar Visa en dat er niet is gewaarschuwd dat de wisseling eraan zat te komen. En dat men niet het fatsoen heeft gehad om mij als klant te vragen of ik mee wil doen met de nieuwe Visa card of dat ik een Mastercard wil behouden.’

Geen bericht vooraf vanwege phishing
‘De brief had iets meer uitleg kunnen geven. We krijgen er inderdaad meer vragen over. Er zit een klantvriendelijke reden achter het omzetten en dat moeten we gewoon uitleggen. Visa heeft een groter bereik dan Mastercard. Mensen kunnen met een Visa card op meer plaatsen in de wereld terecht, wat beter aansluit op de betaalpas. Visa heeft werelddekking en biedt je naast de Rabo Wereldpas van Maestro (onderdeel van MasterCard) extra dekking. We willen phishing-acties door criminele voorkomen, maar ook wil je de klanten wel goed informeren. Op onze website hebben we het ook aangegeven waar men meer informatie kan vinden, zodat mensen ook weten dat het om een echte actie van de Rabobank gaat’, vertelt woordvoerster Margo van Wijgerden.
De link naar het bericht van Rabobank: www.rabobank.nl/creditcards