Het aantal zwartrijders neemt sterk toe tijdens de coronacrisis

Het aandeel zwartrijders in bussen en trams is sinds het begin van de coronacrisis flink toegenomen. Voor de coronacrisis betaalde amper een procent van de reizigers niet voor het vervoer. Nu is dat aandeel gegroeid tot meer dan twintig procent, zegt voorzitter Pedro Peters van koepelorganisatie OV-NL tegen NU.nl.

De toename van het aandeel zwartrijders geldt met klem niet voor treinen en metro's, omdat reizigers dan door poortjes moeten voordat zij instappen. 'Maar in bussen en trams kan niet meer goed worden gecontroleerd nu reizigers achterin moeten instappen. Er lopen vanwege de coronamaatregels ook nauwelijks meer controleurs rond die willekeurige controles uitvoeren', legt Peters uit.

'Mensen chippen niet meer'
'Deze situatie haalt het slechtste in sommige mensen naar boven. Veel mensen maken misbruik van de situatie en chippen gewoon niet meer. Het gaat echt niet alleen om baldadige jongeren, maar ook om dames in nette mantelpakjes.' Alle busvervoerders maken melding van dit gedrag.

Het kabinet heeft de vervoerders als vitaal voor de Nederlandse samenleving aangemerkt. Dit betekent dat treinen, metro's, trams en bussen ook tijdens de quarantaine doorrijden. Een derde van de reguliere ritten wordt uitgevoerd.

Geweld in bussen en trams
Naast een toename in zwartrijders, worden er ook meer gewelddadige incidenten in bussen en trams geconstateerd. 'We registreren in de laatste weken opvallend veel spuugincidenten in alle vormen en maten', stelt Peters. In de meeste gevallen zijn jongeren schuldig aan deze incidenten.

Volgens Peters worden jongeren door de ververling extreem baldadig. Bestuurders en passagiers maken wel meldingen van de incidenten, maar het blijkt moeilijk om de daders op te pakken.