NS geeft vrije reisdag voor verlopen Keuzedag

Als je NS Keuzedag verloopt omdat je niet met de trein kunt of wilt reizen in verband met de overheidsmaatregelen rondom het coronavirus, kun je aanspraak maken op een couponcode voor een vrije reisdag. De code kun je later dit jaar gebruiken, meldt de NS

Als je abonnement bijna afloopt en je je extra Keuzedag nog niet hebt gebruikt, wordt die ook gecompenseerd.

‘Ruimhartig in het compenseren’
Woordvoerder Hessel Koster meldt desgevraagd aan Radar dat klanten zich geen zorgen hoeven te maken over de compensatie. ‘We gaan dit regelen voor mensen met Keuzedagen. ‘Je weet nu niet wanneer je er wel gebruikt van kunt maken, aangezien je nog niet weet hoelang de situatie aanhoudt, dus wacht het rustig af. We zijn ruimhartig in het compenseren.’ Gezien de langere wachttijden is het volgens de woordvoerder dan ook niet nodig om nu de klantenservice hierover te bellen.

Wat zijn Keuzedagen?
Als je 60 jaar of ouder bent en een Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een Voordeelurenabonnement hebt, kun je Keuzedagen aanvragen. Hiermee reis je zeven keer per jaar extra voordelig met de trein. Van de zeven Keuzedagen is één Keuzedag het hele contractjaar geldig. De overige zes Keuzedagen zijn elk een periode van twee maanden gedurende dat jaar geldig. Je krijgt een e-mail als er een nieuwe Keuzedag voor je klaarstaat, die je vervolgens kunt ophalen bij de NS-kaartautomaat. In je Mijn NS-account kun je zien hoeveel Keuzedagen je over hebt. De prijs voor Keuzedagen is 26 euro per contractjaar voor de tweede klas. Voor de eerste klas bedraagt dit 51 euro. Dit bedrag komt bovenop het abonnementsgeld.

Klachten wegens corona
Radar kreeg meerdere klachten binnen omdat de NS in de eerste instantie geen compensatie bood. ‘Ik heb NS Keuzedagen en de volgende verloopt op 4 april. NS wil deze niet verlengen en dus vervalt deze zonder dat ik hem heb kunnen gebruiken! We kunnen nu niet reizen in de huidige situatie! Slechte service van NS’, aldus een klant.

Een andere klant vraagt het volgende: ‘Ik heb als 80-jarige een 60+ kaart om met 7 Keuzedagen iets goedkoper te reizen per trein. Mijn kaart loopt op 13 april af voor de volgende treinreis. Maar de regering zegt dat ik niet per trein mag reizen. Compensatie/verlenging datum mogelijk?’

Een 76-jarige man die al jaren klant is bij de NS meldt: ‘De vrije reisdag bij mijn NS-abonnement kan ik door de coronacrisis voorlopig niet benutten. Ik heb de klantenservice van de NS hierover gebeld. Er werd mij gezegd dat de vrije reisdagen dan verloren zijn! Ik vind dat de NS de ouderen met deze kaart coulanter moet behandelen in deze komende periode waarin ze minder kunnen reizen. Ik pleit dat de vrije reisdagen voor dit jaar 2020/2021 blijven staan!’

De NS-woordvoerder sluit niet uit dat er in het begin nog geen compensatie werd geboden. ‘De regeling is nu drie weken van kracht. Ik sluit niet uit dat er in de eerste instantie geen compensatie was omdat de impact toen nog niet duidelijk was, maar we zijn vrij snel met een regeling gekomen.’

Wijziging in 2021
Het is overigens goed om te weten dat vanaf eind 2020 geen nieuwe Keuzedagen kunnen worden besteld. Heb je al Keuzedagen? Dan houd je deze, totdat je ze opzegt. Bovendien zijn ze in 2021 niet meer geldig in de middagspits, wel in de daluren. De daluren zijn doordeweeks tussen 9:00 en 16:00 en tussen 18:30 en 06:30 uur. Ook krijgen ze een geldigheid van een jaar in plaats van twee maanden.