Hoge energierekening door warmtepompboiler

Een energierekening van bijna 300 euro per maand voor een appartement van slechts 42 vierkante meter, het gebeurt in een appartementencomplex in Harderwijk. Er lijkt iets mis te gaan met de warmtepomp, maar niemand kan de bewoners vertellen wat er aan de hand is en de verhuurder Vandenbrink Onroerend Goed reageert niet op telefoontjes en emails. En in de tussentijd worden de rekeningen alsmaar hoger.

Een voormalig kantoorpand op de begane grond is omgebouwd tot 22 eenkamerappartementen, waaronder 6 sociale huurwoningen. De woningen hebben geen gasaansluiting, maar zijn uitgerust met een warmtepompboiler, die voor warm kraanwater en voor warm water voor de vloerverwarming zorgt. Al sinds de bewoners er begin vorig jaar februari introkken, kampen ze met een enorm energieverbruik. Zij zien op de app van hun energieleverancier dat zij veel meer verbruiken dan het vastgestelde termijnbedrag. Bedragen van 300 of zelfs 600 euro per maand zijn eerder regel dan uitzondering. Enkele bewoners zijn zelfs door hun energieleverancier benaderd met de vraag of er iets mis was met hun stroomvoorziening.

Ongeschikte warmtepompboiler

Omdat de verhuurder geen onderzoek instelt, vraagt Radar Jos de Leeuw, een onafhankelijk deskundige van ISSO, het kennisinstituut voor de bouw- en installatietechniek, om te onderzoeken wat er mogelijk mis kan zijn. Zijn conclusie is onverbiddelijk: deze warmtepompboiler kan worden gebruikt voor warm kraanwater maar is niet geschikt voor vloerverwarming. De warmtepomp moet continu hard pompen om de woning van constante warmte te voorzien en dat verbruikt veel energie. Alleen het wrange is dat het in de woningen ook nog niet eens aangenaam warm is.

Geen antwoord van verhuurder

Inmiddels hebben alle bewoners inmiddels contact gezocht met hun verhuurder, maar zij krijgen geen antwoord op hun vragen. Ook advocaat Maryse Oranje vindt het opmerkelijk dat de verhuurder niet reageert op de klachten: 'De plichten van de verhuurder zijn dat je eigenlijk moet zorgen dat het gehuurde voldoet aan hetgeen wat je met elkaar had afgesproken, maar ook wat je als huurder van het gehuurde mag verwachten. Dus je moet er wel gewoon het gebruikersgenot van kunnen hebben wat je met elkaar afgesproken.'

'Duurzaam is ook duur'

Vandenbrink Onroerend Goed heeft een reactie gestuurd waarin zij stellen dat duurzaam ook duur is en dat de huurders vooraf hiervan op de hoogte zijn gesteld. Ook moeten bewoners niet aan de installatie zitten omdat een vloerverwarming het beste zou functioneren op een constante temperatuur. Vandenbrink onderzoekt momenteel diverse technische oplossingen die moeten voorzien in lagere energiekosten.

Gesprek in de studio

Marcel Trip van de Woonbond komt in de studio uitleggen wat je kunt doen als je een probleem hebt met je verhuurder en je maar geen contact krijgt.