Open Github-pagina AMD noemt Xbox Series X met 3584 shaders

Via een mogelijk onbedoeld opengestelde Github-pagina van AMD zijn specificaties van beide nieuwe consoles naar buiten gekomen. Vooral van de gpu's worden veel details bekend. Zo zou de Xbox Series X met 3584 shaders flink sneller worden dan de Playstation 5.

Er is een grote hoeveelheid data naar buiten gekomen, die DigitalFoundry geïnterpreteerd en geverifieerd heeft. Daaruit blijkt dat de nieuwe Xbox een gpu zal krijgen met maar liefst 56 compute units op 1,675 GHz. Dat betekent 3584 shaders voor in totaal 12 teraflops - een potent stukje hardware dus, maar vermoedelijk ook met een navenant prijskaartje. Ter vergelijk: de RX 5700 XT heeft 'slechts' 40 compute units.

Ten opzichte van de Xbox zou de Playstation 5 een stuk behoudender zijn en wellicht ook goedkoper. Ook hier komt volgens de bron een RDNA v2-gpu in, maar dan met 36 compute units en 2304 shaders op 2 GHz. Dat brengt de chip naar 9,2 teraflops, wat bijna een kwart minder is dan de Xbox. Net als bij de desktop gpu's wordt gddr6-geheugen gebruikt voor een bandbreedte van 448 tot 512 GB/s.

Beide consoles hebben als doel om voor de feestdagen van 2020 beschikbaar te zijn. Vermoedelijk duurt het niet lang meer voor er meer officiële details naar buiten komen. In onderstaande tabellen staat de nieuwe informatie.