Gids: 8 tips om alles uit WhatsApp Business te halen

WhatsApp Business is dé zakelijke chat-app voor kleine ondernemers. In deze gids bespreken we alles wat je moet weten, van het maken van een betrouwbaar bedrijfsprofiel tot je klantenservice stroomlijnen.

1. Wat is WhatsApp Business?

WhatsApp Business maakt klantcontact makkelijker en is bedoeld voor kleine ondernemers. Met de zakelijke chat-app kun je onder meer automatisch berichten versturen, snel antwoorden op vragen en een digitale etalage inrichten. Verder is het mogelijk om klantberichten te sorteren, om individuele klanten zo goed mogelijk te hulp te staan.

2. WhatsApp Business downloaden

WhatsApp Business is een gratis app die naast het gewone WhatsApp bestaat. Dit is fijn, want zo kun je zakelijk en privé contact makkelijk scheiden. Beginnen met WhatsApp Business is een fluitje van een cent:

Download WhatsApp Business in de Play Store;

Verifieer je telefoonnummer: dit kan zowel een mobiel, als vast nummer zijn;

Geef de code door die je via sms of telefoonoproep hebt gekregen;

Vul de naam van je onderneming in voeg een scherp logo toe.

3. Maak een betrouwbaar bedrijfsprofiel

Je bedrijfsprofiel is bijna compleet, maar nog niet helemaal. Tik op de menuknop, ga naar ‘Instellingen’, kies ‘Bedrijfsinstellingen’ en selecteer ‘Profiel’. Hier kun je een beschrijving van wat je doet, website, e-mail en adres (of ophaallocatie) toevoegen. Eventueel kun je ook een Facebook-pagina als website opgeven. Ook is het handig om je openingstijden te vermelden en je bedrijfsbranche aan te geven.

4. Zo is WhatsApp Business ingedeeld

De zakelijke versie is vrijwel identiek aan de persoonlijke WhatsApp. Het startscherm is onderverdeeld in drie tabbladen: Chats, Status en Oproepen. In het eerste scherm staan alle lopende gesprekken met klanten. In Status kun je tekst, foto’s en video’s plaatsen die 24 uur zichtbaar blijven. Via het laatste tabblad kun je videobellen met klanten. Je kunt WhatsApp Business ook via de computer gebruiken.

5. Online etalage inrichten

Verkoop je fysieke producten, zoals kleding, accessoires of taarten? Zorg er dan voor dat je de handelswaar online zo goed mogelijk presenteert. De zakelijke versie van WhatsApp biedt de mogelijkheid om een digitale etalage in te richten via de Catalogi-functie. Kort gezegd kun je hiermee een digitale winkel aanmaken. Zo werkt het:

Open WhatsApp Business op je Android-smartphone;

Tik op de drie stipjes rechtsboven en kies ‘Instellingen’;

Kies ‘Bedrijfsinstellingen’ en selecteer ‘Catalogi’;

Druk op de groene knop onderin het scherm;

Voeg relevante foto’s, een productnaam en de prijs toe;

Eventueel kun je ook een uitgebreide beschrijving, productcode en een link naar de productpagina op je webshop toevoegen;

Zodra je klaar bent tik je rechtsboven in het scherm op ‘Opslaan’.

Je kunt zoveel producten toevoegen aan je WhatsApp Business-catalogi als je zelf wil. Zodra klanten contact met je opnemen en bijvoorbeeld om meer informatie vragen, kun je het betreffende product in het chatvenster doorsturen. Hiervoor tik je op het paperclip-icoon, waarna je ‘Catalogi’ selecteert. Kies vervolgens het product waar je potentiële klant in is geïnteresseerd.

6. Klanten onderscheiden

WhatsApp Business maakt het makkelijk om overzicht te creëren. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor labels. Hiermee kun je aangeven of een gesprek draait om een nieuwe klant, bestelling, wachtende betaling of dat de deal al afgerond is. Ook kun je nieuwe labels aanmaken, wanneer je WhatsApp Business bijvoorbeeld gebruikt als vorm van klantenservice.

7. Persoonlijke, snelle klantenservice

Persoonlijke klantenservice wordt steeds belangrijker, maar veel gesprekken gaan volgens een vaste routine. De makers weten dit en hebben daarom ‘Snelle antwoorden’ toegevoegd. Hiermee vervangt de chat-app een afkorting voor een uitgebreider standaardbericht. Het zijn dus eigenlijk een soort sjablonen.

Een voorbeeld verduidelijkt de boel. Wanneer een potentiële klant om meer informatie vraagt, kun je de sneltoets “/hulp” intoetsen, waarna het volgende bericht wordt verzonden: “Welkom bij Android Planet, wat kunnen we voor u doen?”.

Maar WhatsApp Business heeft meer manieren om contact efficiënter te laten verlopen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Begroeting’. Hierdoor krijgen klanten die voor de eerste keer contact met je opnemen een (gepersonaliseerd) welkomstbericht te zien. Op dezelfde manier kun je een afwezigheidsbericht instellen. Hierbij kun je aangeven of deze altijd, of enkel buiten openingstijden wordt verstuurd.

8. Ken je klant

Tot slot bevat WhatsApp Business enkele interessante statistieken. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel berichten er in totaal gelezen, verstuurd en afgeleverd zijn. Vervolgens kun je een geïmproviseerde A/B-test houden door bijvoorbeeld je tone of voice, welkomstbericht of klantbenadering te wijzigen.